Thursday 2 February 2012

Hilang Barang


assalamualaikum
yeay! exam dah habis
and sudah bermulanya cuti winter break aku
aku baru je balik dari jaulah ke semenanjung sinai
tp aku x nak crita skrg
aku akan crita next post insyaAllah

utk post ni
bdasarkan tajuk di atas
ak nak cerita pasal aku hilang barang
aku teramat amat amat amat sedih bile hilang barang ni
nak tau aku hilang ap?
aku hilang handphone aku
Express Music 5800


ni bukan gmbar handphone aku
tp model yang sama la
(T_T)
sedih... teramat sedih ak rasa
sebabnya dah lama ak x hilang barang ni
almost 3-4 years la
sblum2 tu slalu je hilang barang
besela, dok asrama
smua x matang dok main curi2
so bile hilang brg dah rasa adapt
nak tau macam mana critanya?
meh sni aku crita


pada satu malam
bertarikh 27.1.2012
pada pukul 12 lebih2 pagi
haha.. x ingt exact minute
tp kire after midnight
aku mngorak langkah seorang diri dr kota kaherah ke tanta
selepas selesaikan beberapa kerja di kaherah
ak smpai dekat satu tempat bernama "ramsis"
tmpat ni ibarat mcm KL Sentral la
boleh gi mana2
dr situ, aku ambil 1 "tremco" yg dok jerit
"TOOONTOOO, TOOONTOOO"
ejaan mmg lah tanta, tp sebutan mcm tu
haha, agak sengal

ni gmbar tremco bagi siapa2 yang x tau :)

masa tu brother tremco tu x dpt sorg pon lg customer
so aku kena tunggu lg 13 orang utk dtg
baru tremco ni boleh gerak ke tanta
so x pe la, ak masuk je la dalam tremco smbil tunggu customer lain
aku bawak kluar handphone aku
and ak cucuk headphone
kbtolan masa tu wayar headphone ak pendek
so ak x leh nak letak dlm beg handphone tu
ak letak kat atas beg je
kemudian melayan pelbagai lagu dengan khusyuknya

"TIK TOK TIK TOK"

setelah hampir 30-40 minit tunggu
akhirnya penuh gk tremco ni
ak duduk btol2 blakang driver
and kat sebelah ak ad sorg pemuda arab
dipendekkan cerita akibat terlalu khusyuk mndengar lagu
ak tido spanjang pjalanan ke tanta
sedar2, dah x lama lagi nak smpai tanta
and pemandu tremco tu mintak bayaran kat smua passenger
ak tngok jam kat tangan
hampir pukul 2 pagi
yang peliknya, dlm tremco kan gelap.. 
selalu aku akan tngok jam dekat phone
sbb jam tangan kan kena tekan lampu dia bru leh nmpk
tp masa tu x terfikir pon nk tngok kt phone
then, ak tnya dkt pemuda arab sebelah ak tu brapa harga

"lau samah. kam ugroh?"
(excuse me, brapa tambang?)
dan dia jawab 
"tamaniah wa nus"
(LE 8.50)

ak pon kluarkn duit dr dompet
bagi kat pemuda tu
then, trus terlelap
pergh, penat btol kan
x lama lepas tu, aku terjaga 
smpai la kat kawasan jambatan "maarad"
rumah ak kat area ni la
ak turun dengan mamai
bile ak dah kluar tremco
ak baru tringt handphone aku
aku cek dlm poket seluar, baju, jacket
handphone ak x da!!
tremco tu dah blah da
ak rasa handphone tu jatuh dlm tremco
perasaan aku masa tu Allah je yang tau
pukul 2 pagi
mana ad teksi nak minta tolong kejar tremco tu balik
ak dok hnya boleh sebut ulang2

"tolong ak Ya Allah"

ak rasa lemah sngt
dah macam orang gile ke hulu ke hilir tepi jalan besar fikir jalan penyelesaian
entah mcm mane
tibe2 terjumpa 1 kumpulan budak melayu jalan tengah2 malam
ak terus gi cakap and mintak tolong call handphone aku
dering ada, tp x ada orang angkat
aku tringat yang aku silent phone tu
ak dah buntu gile
budak2 melayu td mintak diri nak beredar
so aku sorang2 lagi kt situ
ak tunggu kat kawasan tunggu "tut-tut"
tp x de pon tut-tut kat situ
smua dah tdo

ni ha gmbar tut-tut

takdir Allah
aku nampak dr jauh tremco mcm familiar
bile dekat skit, ak tngok btol tremco td
sbb aku ingt muka brother tu
dia bawak laju gila
ak mmg berserah dah sbb x tau mcm mana nak suruh dia stop
tp tbe2, dia stop sekejap bawah jambatan maarad td
aku pon ap lg
entah mana dtg kudrat yang ak ada
dah lama x berlari, ak berlari kejar tremco td tu
sambil jerit2 and lambai2

"YA RAIS!! ISTANNA, ISTANNA!!"
(wahai pemandu! kejap, kejap!)

then brother tu prasan and dia berhenti
phewww~ lego den
tanpa buang masa aku trus buka pintu tremco
then aku jerit

"ALHAMDULILLAH"

walaupon x jumpe lagi phone aku
kuang3
aku cari punye cari
3 kata je aku leh ucap
kecewa, hampa, sedih
mmg x ada dah handphone ak kat situ
brother tu cakap
if ad dia jumpa nnt, dia akan call no yang ad dlm phone tu
aku cakap ok dengan senyuman kelat
ak tutup pintu tremco and pulang ke rumah dengan rasa sedih sngt


sampai je kat rumah
ak tngok Firdaus (housemate) x tdo lg
ak pinjam phone dia utk call no aku
tp, kali ni
dah masuk voice mail
maknanya orang tu dah tutup phone aku
juga bermakna, ak x akan dpt jumpa dah phone tu
serius sedih oh!
esoknye kan hari jumaat
lepas solat jumaat
ak gi smula tmpat turun tremco tu
kot2 ad phone ak kat situ
bkn skali je.. bnyk kali jugak la ak gi situ
dengan harapan dpt jumpa phone
serius lama gak la ak nak cure from the sadness
mungkin bagi orang lain
hilang phone perkara kecil
boleh beli baru kan?
tp bagi aku tak
phone tu bnyk kenangan
tu la phone pertama aku yang ada colour, MP3
mmg aku syg sngt2 
walaupon boleh dikire "lopek" if banding dgn orang lain punye phone
haha
mama aku dah nasihat supaya bersabar
ak yakin bahawa

"SETIAP YANG BERLAKU ADA HIKMAHNYA"

p/s: everything yang kte syg dlm dunia ni, x selamanya akan bersama dengan kte, be strong :)

No comments:

Post a Comment